نسخه پی دی اف

بالا و پایین‌رفتن از پله هم مفید است و هم مضر؛ سلامتی کنار پله‌

حشمتی- شاید از هنگامی که خانه‌ای در یک ساختمان آسانسوردار گرفته‌اید، مدت‌هاست از پله‌ها بالا و پایین نرفته‌باشید. اما بررسی‌ها می‌گوید سوزاندن کالری، کاهش خطر سکته مغزی، افزایش سلامت قلب و عروق و تقویت ماهیچه‌ها از جمله فواید بالارفتن از پله است. ولی تمام این فواید در صورتی میسر می‌شود که شما مشکلی در زانو و سایر مفاصل خود نداشته باشید.
﷯بیشتر از دویدن، کالری می‌سوزاند: مطالعات نشان داده‌ که بالا رفتن از پله‌ها، کالری بیشتری نسبت به دویدن می‌سوزاند. بالا رفتن از پله، هشت تا ۹ برابر نشستن و هفت برابر استفاده از آسانسور، انرژی مصرف می‌کند.
﷯خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد: بالا رفتن از پله‌ها می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهد. برای نمونه، در مردانی که تقریبا سه تا پنج بار در روز از پله بالا می‌رفتند، در بلندمدت کاهش ۲۹ درصدی خطر سکته مغزی مشاهده شد. این روش چون نوعی ورزش شدید است، به نفع وضعیت قلبی و عروقی بوده و در بلندمدت سلامت قلبی و عروقی را بهبود می‌بخشد. ده‌ها سال پژوهش نشان داده که ورزش منظم با کمک به حفظ سلامت قلب، می‌تواند از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کند.
﷯ماهیچه‌ها را قوی می‌کند: فکر می‌کنید برای بالا رفتن از پله‌ها به کدام اندام‌تان بیشتر نیاز دارید؟ تمام عضلات پاهای‌تان به اضافه تحرکی که در ناحیه شکم ایجاد می‌شود و همچنین تحرک بازوهایتان. در ضمن، ماهیچه‌های کمر و پشتتان هم درگیر این فعالیت می‌شوند. تمام این‌ها موجب تقویت و سلامت سیستم استخوان‌بندی می‌شوند. تحقیقات نشان داده که استفاده از عضله اسکلتی تأثیرات فوق‌العاده‌ای روی بهبود قندخون دارد که در پیشگیری و کنترل دیابت موثر است.

برای چه افرادی مضر است؟
دکتر خسرو شایان، متخصص ارتوپد اظهار می‌کند: پایین آمدن از پله برای افرادی که دچار آرتروز زانو، آرتروز مفاصل لگن، فتق دیسک کمر یا پوکی شدید استخوان هستند، می‌تواند تهدید محسوب شود. این افراد برای بالا رفتن از پله مشکل خاصی ندارند، اما باید احتیاط کنند و با گرفتن نرده‌های کنار پله به آرامی حرکت کنند تا مفاصل تحریک نشوند.
وی ادامه می‌دهد: بیشترین آسیب زمانی است که این افراد بخواهند با سرعت به سمت پایین حرکت کنند. چرا که تردد به این صورت می‌تواند ضربات سنگینی به مفاصل مچ پا، زانوها، لگن و دیسک‌های کمری وارد سازد. به افرادی که دچار این مشکلات هستند، توصیه می‌کنیم هنگام پایین آمدن از پله، به آرامی و به صورت یک پله یک پله حرکت کنند.این متخصص با اشاره به اینکه استفاده از نرده برای پایین آمدن از پله مفید است، می‌افزاید: با گرفتن نرده، بخشی از وزن بدن به نرده‌ها منتقل می‌شود و فشار وزن روی مفاصل کمتر می‌شود. افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، هنگام پایین رفتن از پله‌ها باید احتیاط بیشتری داشته باشند و حتماً از نرده‌ها کمک بگیرند تا دچار عدم تعادل نشوند و زمین نخورند. زمین‌خوردن در این افراد، احتمال شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد.

آنچه باید رعایت کنید:
دکتر علیرضا مقتدری، متخصص طب فیزیکی هم می‌گوید: بالا رفتن از پله‌ها یک فعالیت بدنی سخت محسوب می‌شود و اگر به اصول آن به‌خصوص در بیماران قلبی توجه نشود، ممکن است آثار زیانباری همراه داشته باشد. لذا افراد هنگام استفاده از پله، باید نکاتی را مورد نظر قرار دهند تا سلامتی آن‌ها تأمین شده و دچار آسیب نشوند.
﷯ اگر ارتفاع پله‌ها از حالت استاندارد بیشتر باشد، ضرر بیشتری در هنگام بالا و پایین رفتن، خصوصا موقع پایین آمدن از پله‌ها وارد می‌شود.
﷯ حتی اگر پله‌ها استاندارد باشند، توصیه می‌شود افراد پله‌ها را یکی‌یکی بالا بروند. به این شکل که ابتدا پای راست روی پله دوم و سپس پای چپ روی پله دوم و به همین ترتیب پله‌ها را بالا بروید. تا طبقه بعدی که هنوز خستگی عضلانی به شما فشار نیاورده است، می‌توانید به همین روال پله‌ها را بالا بروید.
﷯ اگر شما تندتند پله‌ها را بالا بروید، باعث سایش زانو در سطح مفصلی زیرین آن خواهید شد و سطح مفصلی را تخریب می‌کنید. برای همین باید در پاگردها استراحت کنید و دوباره پله‌ها را یکی‌یکی بالا بروید.
﷯ اگر شما به مشکل قلبی دچار هستید، بهتر است در هر پاگرد، یعنی بعد از بالا رفتن از هفت تا هشت پله، استراحت کوتاهی داشته باشید. اگر هم به مشکلات و دردهای کمری و زانودرد مبتلا هستید و در نبود آسانسور مجبورید از پله‌ها استفاده کنید، بهتر است پله‌ها را از پهلو بالا بروید. یعنی به دیوار تکیه داده و به همین شیوه یکی‌یکی پله‌ها را بالا بروید. این حالت باید خصوصا در موقع پایین آمدن از پله‌ها رعایت شود.

itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس