نسخه پی دی اف

۵٠ واگن خط ٢ قطارشهری با تأمین اعتبار ۴٠ میلیاردی ترخیص شد؛ آزادی واگن‌ها از بند گمرک

امیرعلی قاسمی مقدم- ارابه‌های آهنی بالأخره از بند گمرک آزاد شدند. این کار در دوره گذشته مدیریت شهری و خیلی زودتر از این‌ها باید انجام می‌شد، اما کجاست کسی که همت به خرج دهد و چاره‌ای بیندیشد؟ چند ماهی است که خط دو قطارشهری مشهد لحظه‌ها را در انتظار ترخیص واگن‌هایش از گمرک بندرعباس سپری می‌کند. همین چند وقت قبل، تا صدای نقدی از این طرف و آن طرف بلند می‌شد که چرا واگن‌های مترو باید زمان طولانی در گمرک خاک بخورند، برخی از اعضای شورای چهارم پشت تریبون می‌رفتند و دولت را نقد می‌کردند و با این استدلال که «چرا باید بابت واگن‌های قطار شهری، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود؟» کم‌کاری‌ها را به گردن دولتمردان می‌انداختند. پس از آغاز به کار دوره پنجم شورای اسلامی شهر، مدیران شهری به جای زیرسوال بردن صورت مسئله، به دنبال تأمین اعتبار و پرداخت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده رفتند تا گره کور ترخیص واگن‌ها از گمرک، به جای دندان با دست باز شود. حالا خبر رسیده که ۵٠ واگن باقی‌مانده خط ٢ قطارشهری با تسویه حساب، از گمرک ترخیص شده است.

انتقاد از رویکرد شورای چهارم
عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در این رابطه به شهرآرا گفت: به دلیل استنکاف مدیریت شهری در دوره گذشته از پرداخت هزینه‌های گمرکی، ۵٠ واگن خط دو قطار شهری از یک سال قبل در گمرک بندرعباس بلاتکلیف مانده بود.
بتول گندمی افزود: تعلل دوره گذشته مدیریت شهری در تأمین اعتبار مورد نیاز و ماندگاری بیش از اندازه واگن‌های خط دو مترو در گمرک بندرعباس باعث افزایش هزینه‌های گمرکی شده بود. به همین دلیل تأمین منابع مالی، از روزهای نخست فعالیت شورای پنجم در دستورکار قرار گرفت. وی ادامه داد: به دلیل حجم بالای مطالبات پیمانکاران و ضرورت پرداخت حقوق پرسنل در ماه‌های آغازین فعالیت شورای پنجم، تأمین اعتبار برای ترخیص واگن‌های خط دو قطارشهری در اولویت قرار نگرفت.
این عضو شورای شهر بیان کرد: به دنبال پیگیری‌های شهردار مشهد، اخیرا با تأمین منابع مالی مورد نیاز، ۵٠ دستگاه واگن خط دو مترو ترخیص شد. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته برای اتصال خط دو مترو به خط یک، ضرورت داشت که در اسرع وقت واگن‌های مورد نیاز تأمین می‌شد. وی با انتقاد از رویکرد شورای چهارم درباره پرداخت نکردن هزینه‌های گمرکی ترخیص واگن‌های خط دو قطارشهری بیان کرد: ضوابط و مقررات گمرکی و مالیاتی مربوط به سراسر کشور است و نباید انتظار داشت که صرفا برای قطار شهری مشهد معافیت‌های گمرکی در نظر گرفته شود. هرچند مدیران شهری برای دریافت این معافیت، تلاش‌هایی انجام دادند، اما این مهم تحقق نیافت.
گندمی گفت: تاکنون هیچ شهری از پرداخت حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده معاف نشده است. بنابراین اصرار بر این موضوع که ما حق و حقوق قانونی را پرداخت نمی‌کنیم، جز افزایش هزینه‌ها نتیجه دیگری ندارد. وی اضافه کرد: اگر بتوان با بهره‌گیری از ظرفیت نمایندگان مجلس و دولت، شهرداری‌ها را از پرداخت عوارض گمرکی معاف کرد، کار پسندیده‌ای است، اما این دلیل نمی‌شود که در وضعیت فعلی از پرداخت حقوق قانونی استنکاف کرد.

انتقال واگن‌ها به مشهد در اردیبهشت ٩٧
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد نیز با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته برای تأمین واگن‌های خط دو مترو گفت: برای تأمین ١٠٠ دستگاه واگن مورد نیاز خط ٢ قطارشهری مشهد، اواخر سال ٩٢ قراردادی با شرکت چینی و شرکت واگن‌سازی تهران به امضا رسید. در قالب این قرارداد ۵٠ دستگاه از این واگن‌ها طی سه مرحله به گمرگ بندرعباس رسید که تحویل گرفته شد. کیانوش کیامرز افزود: از این تعداد واگن، ۴٠ دستگاه بعد از مونتاژ به مشهد منتقل شد و ۵ دستگاه دیگر اواخر هفته و ۵ دستگاه باقی‌مانده نیز تا پایان ماه جاری پس از مونتاژ در تهران، به مشهد منتقل خواهد شد.
وی گفت: ۵٠ واگن باقی‌مانده به دلیل نبود اعتبار ۴٠ میلیارد تومانی حق گمرک و ارزش افزوده از گمرک ترخیص نشد که خوشبختانه با پیگیری‌های شهردار مشهد این مبلغ تأمین شده است. کیامرز ادامه داد: اکنون ٢۵ دستگاه از این واگن‌ها برای مونتاژ به تهران حمل شده و مابقی نیز طی ١۵ روز آینده ترخیص خواهد شد. وی با اشاره به زمان اتمام مونتاژ واگن‌های ترخیص شده و انتقال آن‌ها به شهر مشهد اظهار کرد: این واگن‌ها پس از مونتاژ از اردیبهشت‌ماه سال آینده به مشهد منتقل خواهد شد تا در خط ٢ قطارشهری مورد استفاده قرار گیرند.

itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس