نسخه پی دی اف

مجموعه‌داستان «سنگ یحیا»، نامزد دهمین دوره جایزه جلال در حوزه هنری مشهد نقد شد؛ نبود نگاه متفاوت به جنگ در داستان

کیمیا استاد- نشست نقد و بررسی کتاب «سنگ یحیا» نوشته «خسرو عباسی خودلان» دوشنبه ٢٣ بهمن ماه در حوزه هنری خراسان رضوی برگزار‌شد. در این برنامه که با حضور نویسنده همراه بود، داستان‌نویسان و منتقدان مشهدی به بررسی مجموعه یادشده پرداختند که جنگ هشت‌ساله ایران و عراق، فصل مشترک همه داستان های کوتاه آن است.
عباسی، متولد ١٣۵۶ و ساکن کرج است. «سنگ یحیا»، نخستین مجموعه داستان اوست که سال گذشته نشر «نیماژ» آن را منتشر کرد. این کتاب نامزد بهترین مجموعه داستان، در دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در سال جاری شد.

سنگ یحیا، بهترین داستان مجموعه
در این نشست، حسین عباس‌زاده، «چاه» و «تیربند» را جزو داستان‌هایی از این کتاب دانست که نویسنده نتوانسته ساختار خوبی برای آن‌ها بسازد.این داستان‌نویس گفت: چاه قصه جذابی دارد اما بدون دلیل، به حوزه جنگ چسبانده شده است. داستان تیربند نیز ماجرای خوبی برای روایت‌ کردن دارد اما در نهایت حسی را در خواننده ایجاد نمی‌کند، چون داستان، بسیار کوتاه است و مخاطب مجالی برای همراهی با شخصیت‌ها پیدا نمی‌کند.
نویسنده مجموعه داستان «خوش‌به‌حال هیچ‌کس» ساختار و زبان داستان «سنگ یحیا» را خوب و آن را بهترین داستان کتاب معرفی کرد.

جای داستان‌های غیرجنگی خالی است
دیر به‌ چاپ رسیدن مجموعه داستان خسرو عباسی‌خودلان، دلیلی بود که حسین لعل‌بذری برای تازه‌نبودن داستان‌های این مجموعه مطرح کرد. این نویسنده مشهدی توضیح داد: تاریخ نوشتن داستان‌ها نشان می‌دهد که مدت نسبتا زیادی از زمان نگارش آن‌ها گذشته و این باعث شده است مجموعه، دغدغه‌های به‌روزی نداشته باشد.
لعل‌بذری بیان کرد: در هر داستان این مجموعه، ویژگی‌ هر چند کوچکی وجود داشت که باعث می‌شد من از خواندن آن لذت ببرم؛ ویژگی‌هایی چون توصیف زیبا، گفت‌وگوی دلنشین و یا شخصیت‌پردازی قوی.

کنش‌ها و گفت‌وگوهای موفق
در این جلسه، مهناز رضایی با بیان اینکه داستان‌های مجموعه سنگ‌یحیا، همانند هر مجموعه دیگری، هم‌سطح نیستند، افزود: بهترین داستان مجموعه، «گرای صفر درجه» است که نویسنده تمام هنر داستان‌نویسی‌اش را در آن به کار گفته است.
این نویسنده و منتقد ابراز کرد: گرای صفر درجه، بار دراماتیک زیادی دارد. نویسنده توانسته با کنش‌ها و گفت‌وگوهای میان شخصیت‌ها، مخاطب را با خود همراه کند.
رضایی با بیان اینکه پیرنگ این داستان، کلاسیک است افزود: در این داستان، دو زمان متفاوت فراخوانده شده‌‌اند و با هم مواجه شده‌اند که به داستان ابعادی نو بخشیده است.
نویسنده مجموعه داستان «پرواز سوئیس» اظهار کرد: برخی تمهیداتی که نویسنده برای پنهان کردن اطلاعات داستانی به‌کار برده، ضعیف است و درواقع مخاطب را فریب داده است که این، اتفاق خوبی نیست.

بازتاب جنگ در زندگی مردم
علی براتی‌گجوان نیز در تحلیل این مجموعه گفت: داستان‌ها بیش از آنکه روایتگر مستقیم خود جنگ باشند، بازتاب‌ها و تأثیرات جنگ را در زندگی مردم روایت می‌کنند و ما با شخصیت‌هایی واقعی در این مجموعه روبه‌رو می‌شویم که داستان‌ها را جذاب کرده اند.
نویسنده مجموعه داستان «پسر من قاتل است» افزود: نویسنده در برخی از داستان‌ها ‌به خوبی از نشانه‌ها استفاده کرده است.
فاطمه خلخالی استاد، دیگر نویسنده حاضر در نشست بود. وی نبود نگاه کلیشه و مقدس‌مابانه به جنگ را در مجموعه سنگ یحیا تأیید کرد و گفت: اما این موضوع، دیگر برای داستان‌های جنگ امروز، مزیتی به شمار نمی‌رود و در واقع باید آن را پیش‌فرض برای نوشتن داستان‌های این حوزه درنظر گرفت؛ چراکه ما نزدیک به یک دهه است از این مرز عبور کرده‌ایم.
نویسنده مجموعه داستان «نزدیک‌تر بیا» خاطرنشان کرد: آنچه امروز در داستان‌های حوزه جنگ، مزیت به‌شمار می‌رود، نگاه متفاوت و همراه‌کردن مخاطب امروز با داستان است تا درواقع او مجاب شود که پای خواندن داستان‌های جنگ بنشیند. این نگاه متفاوت کمتر در مجموعه سنگ یحیا دیده می‌شود.

itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس