نسخه پی دی اف

خانه تکانی آنلاین؛ کارآفرین جوان مشهدی با استارتاپ اینترنتی خود سعی دارد در وقت و هزینه کاربران صرفه جویی کند

﷯حامد سرادار - روزهای پایانی سال همه به‌ویژه مادران و خانم‌های خانه‌دار به یاد خانه تکانی می افتند و تمام اعضای خانواده بسیج می‌شوند برای نظافت منزل که از شست‌وشوی فرش‌ها تا تمیز کردن در و دیوار و راه پله‌ها را شامل می‌شود. البته شاید برای انجام این کارها وقت یا توانایی انجام آن را نداشته باشید. اینجا هست که می‌توانید از پیمانکاران حاضر در حوزه‌های خدماتی نظافت منزل استفاده کنید. همین نیاز موجب شده است که کارآفرینان اینترنتی آن را شناسایی و برای رفع این نیازها به این حوزه ورود کنند.
محمدناصر نخعی، یک کارآفرین جوان ٣١ ساله، چند وقتی هست، استارتاپ "رزرویس" را برای انجام خدمات مختلفی همچون خشک‌شویی، قالی‌شویی، نظافت منزل، پرده‌شویی، مبل شویی و کارواش در محل
راه اندازی کرده است و کاربران مشهدی می‌توانند از طریق اپ موبایل و وب سایت به این خدمات دسترسی پیدا کنند.آقای نخعی، لیسانس آی تی و فوق لیسانس مدیریت اجرایی دارد و به گفته خودش روزانه ٩ تا ١٠ ساعت برای استارتاپش وقت می‌گذارد. در ادامه به مصاحبه با این کارآفرین جوان می‌پردازیم تا با چند و چون راه اندازی استارتاپش آشنا شویم.

سرویس شما از چه زمانی آغاز به‌کار کرده است؟
از ابتدای امسال کار را راه‌اندازی کردیم و از آبان ماه سرویس در دسترس کاربران قرار گرفت.

ایده راه اندازی این استارتاپ چگونه در ذهن شما خطور کرد؟
یکی از مشکلات خود من همیشه بحث خشک‌شویی بود و لباس‌ها همیشه در عقب خودرو می‌ماند تا یک روز فرصت کنم و آن‌ها را به خشک‌شویی ببرم، که همین قضیه موجب می‌شد گاه وجود لباس‌ها در خودرو را فراموش کنم. به همین خاطر ایده خشک‌شویی آنلاین به ذهنم رسید. اما وقتی با مشاورین کسب و کار پارک علم و فناوری مشورت کردیم به ما گفتند که اگر قرار بر این باشد تنها یک خدمت خاص را ارائه کنیم، مخاطبان ممکن است استقبال زیادی از ما نکنند. به همین دلیل خدمات دیگری در حوزه نظافت نیز به این سرویس اضافه کردیم.
در ابتدا اسم برنامه ما «ماش واش» بود، سپس کارواش در محل، قالی‌شویی و پرده‌شویی را به کارمان اضافه کردیم. در ادامه هنگام ثبت اسم شرکت، به دلیل وجود نام‌های مشابه تصمیم گرفتیم که نام برنامه را به «رزرویس» تغییر دهیم. این امر با هزینه‌هایی هم همراه بود، چون ما برای تبلیغات قبلی خود مبالغ بالایی هزینه کرده بودیم که مجبور شدیم از ابتدا به تبلیغات با نام جدید بپردازیم. با توجه به همین تجربه به همه افرادی که قصد راه اندازی استارتاپ دارند توصیه می‌کنم که در ابتدا برای انتخاب نام تحقیقات لازم را انجام بدهند تا با مشکلات این‌چنینی مواجه نشوند.

چرا فکر کردید جای چنین سرویسی در حوزه آنلاین خالی هست؟
قبل از شروع کار، ما اقدام به نیازسنجی کردیم. در بحث خشک‌شویی که این نیاز را خود من هم احساس کرده بودم و مصمم بودم که آن را به مرحله اجرا برسانم. در بخش کارواش نیز به دلیل محدودیت زمانی خیلی از افراد برای رفتن به کارواش و همچنین این بحث که رفتن خانم‌ها به کارواش گاهی با مشکلاتی همراه می‌شود، به این نتیجه رسیدیم که درخواست اینترنتی این خدمت توسط برنامه می‌تواند مورد استقبال قرار بگیرد. در بحث قالی‌شویی هم متوجه شدیم غالبا اشکالات زیادی از جمله امکان نداشتن انتخاب زمان‌بندی مناسب از سوی مشتری، نظافت نکردن افراد جمع کننده قالی، رها کردن قالی‌ها در خودرو برای جمع آوری قالی‌های دیگر و مواردی دیگر در شیوه انجام این کار به صورت سنتی هست که موجب شد این خدمت را هم اضافه کنیم.
در بحث نظافت منازل هم بحث شفافیت و نظارت موجود در کسب و کارهای اینترنتی بهترین پاسخ به بی‌اعتمادی کاربران درباره این حوزه بود چرا که تمام نیروهای ما دارای کارت بهداشت و گواهی عدم سوء پیشینه هستند.

مزیت رقابتی استارتاپ شما نسبت به رقبا چیست؟
نرم افزارهای مشابه مانند استارتاپ ما وجود دارند که تنها واسط میان خدمات‌دهندگان و مشتریان هستند. این امر باعث می‌شود که نتوانند به کیفیت و چگونگی انجام خدمت نظارت مناسب داشته باشند اما از مزیت‌های رقابتی ما در این سیستم این است که تمام کارها را خودمان مستقیما انجام می‌دهیم و نیروهای ما همگی در استخدام خودمان هستند. همچنین در خیلی از کسب و کارهای مشابه، زمانی که به عنوان مثال درخواست کارواش در محل می‌دهید، برنامه بازه سه ساعته‌ای را مشخص می‌کند که در طی آن بازه خدمات‌دهنده به محل خواهد آمد، اما در استارتاپ ما زمان دقیق ارائه خدمت مشخص می‌شود و دقیقا رأس زمان مشخص خدمت به مشتری ارائه می‌شود.

برای شروع کار چه مقدار هزینه کردید؟
در ابتدا فقط هزینه برنامه‌نویس و خرید سایت را داشتیم اما کم کم هزینه‌های دیگری مانند خرید خودرو، تبلیغات و ... اضافه شد. تصور اشتباهی که در مورد راه‌اندازی استارتاپ‌های اینترنتی وجود دارد این است که گمان می‌شود هزینه اصلی راه اندازی این کسب و کارها مربوط به ساخت برنامه موبایلی و طراحی سایت می‌باشد. در صورتی که این بخش شاید تنها پنج یا ده درصد از هزینه‌های موجود را تشکیل می‌دهد و باید هزینه‌های دیگری برای تبلیغات، نیروی انسانی و توسعه کار انجام داد.

استارتاپ شما برای چند نفر کارآفرینی کرده‌است؟
تیم ما ١۵ نفر اعضای ثابت از جمله تیم مدیریت، برنامه‌نویسی، کارواش و خشک‌شویی و پنج نفر هم نیروهای خدمات منزل هستند که به‌صورت پاره وقت با ما همکاری می‌کنند.
در ابتدای راه‌اندازی کار هم برای اینکه بتوانم با تمام قوا به آن بپردازم از پسر‌خاله‌ام خواستم تا در این کار من را همراهی کند. وجود یک شریک قابل اعتماد قطعا سختی‌های کارآفرینی را کمتر می‌کند.

در برنامه کسب و کارتان از چه زمانی قرار است به نقطه سر به سر برسید؟
ما یک چهارچوبی برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم، اما نمی‌توان زمان مشخصی را تعیین کرد چراکه شرایط دائما در حال تغییر است. به عنوان مثال ما در زمان شروع کار در ابتدای سال این پیش‌فرض را داشتیم که راه اندازی این سرویس نهایتا یک هزینه پنجاه میلیونی لازم دارد، اما هزینه‌های پیش‌بینی نشده زیادی وجود داشته‌اند و دارند که برنامه زمان‌بندی استارتاپ ما را به هم ریخته است. البته با وجود اینکه تاکنون به درآمدزایی نرسیده‌ایم، اما هنوز در ابتدای راه هستیم و از شرایط پیشرفت کار تا به اینجا راضی هستیم. در حال حاضر حدودا روزی ١۵ سفارش برای سرویس‌های مختلفمان داریم.

چرا پس از راه اندازی استارتاپ، عضو پارک علم و فناوری شدید؟
ما به این دلیل در پارک حضور پیدا کردیم که بتوانیم از یکسری خدمات تخصصی که به استارتاپ‌ها ارائه می‌شود، استفاده کنیم. به‌عنوان مثال با حضور در پارک علم و فناوری خراسان توانستیم در برنامه‌های آموزشی مرتبط با کسب و کارها شرکت کنیم و همچنین با حمایت آن‌ها توانستیم در نمایشگاه‌های مرتبط برای شناساندن استارتاپ خودمان به مردم حضور پیدا کنیم. مجموعه‌های مختلفی هم هستند که خدمات خود را به استارتاپ‌های عضو پارک علم و فناوری با تخفیف مناسبی ارائه می‌دهند.

با چه مشکلاتی بیشتر در روند راه اندازی استارتاپ‌تان مواجه شدید؟
گرفتن مجوزهای لازم و متعدد یکی از بزرگ‌ترین مشکلات روبه‌روی استارتاپ‌های اینترنتی در ایران است و ما هم با این مشکل مواجه شدیم و حتی در بازه‌ای زمانی برای گرفتن "ای نماد " به دلیل مشکل داشتن وب‌سایت آن به تهران سفر کردم و کار را به‌صورت حضوری انجام دادم.
همچنین برای گرفتن مجوزهای صنفی هم دچار سردرگرمی شده‌ایم چرا که از طرفی صنف مربوط به هرخدمتی اعلام می‌کند که باید از آن‌ها مجوز بگیریم اما انجمن کسب و کارهای اینترنتی مدعی است که کسب و کارهای اینترنتی باید زیرمجموعه آن‌ها باشند؛ هنوز تکلیف این بحث مشخص نیست و قانون روشنی در این حوزه هنوز وجود ندارد.
از دیگر مشکلاتی که با آن روبه‌رو بودیم، جذب نیروی انسانی متخصص بود. فرهنگ کار گروهی نیز از دیگر مواردی است که در بین افراد خیلی وجود ندارد و باید با سیاست‌های تشویقی و تنبیهی به آن برسیم.

برنامه تان برای آینده کسب و کارتان چیست؟
در نظر داریم تا یکسری خدمات دیگر را به سرویس‌مان اضافه کنیم و در کنار آن قصد داریم تا به تدریج در سایر شهرها نیز کسب و کار خود را گسترش بدهیم.

itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس