نسخه پی دی اف

خانه‌تکانی اتوبوس‌رانی؛ با حضور رئیس مجلس ٢١٠ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس مناسب‌سازی شده برای توان‌یابان در مشهد رونمایی شد

بنیامین یوسف‌زاده- بازار خودرو مجیدیه مشهد، عصر دیروز شاهد رونمایی از ٢١٠ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید و مدرنی بود که قرار است در آستانه بهار طبیعت، ظاهری شکیل و زیبا را به شبکه حمل‌و‌نقل عمومی شهر امام رضا (ع) بدهند.
به گفته مدیران این بخش تقریبا به اندازه تعداد اتوبوس‌های کف کوتاهی که از کارخانه عقاب‌افشان سمنان وارد مشهد شده است، اتوبوس فرسوده و مستهلک از گردونه خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران این شهر خارج می‌شود. این اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها که برای خرید آن‌ها مبلغی بالغ بر هزار و٣٣۶ میلیارد ریال هزینه شده است، دارای قابلیت‌هایی مانند استاندارد آلایندگی یورو ۴، سیستم تهویه مطبوع و رمپ معلولان است و همچنین برای استفاده توان‌یابان مناسب‌سازی شده است. اهمیت موضوع حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهر مشهد، باعث شد تا رئیس قوه مقننه نیز در کنار استاندار خراسان رضوی در پایان سفر یک‌روزه خود به این شهر و قبل از عزیمت به تهران، مهمان ویژه آیین رونمایی از ناوگان نونوار شده شهر امام رئوف (ع) باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی عصر دیروز در این مراسم ضمن تشکر از مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر مشهد به دلیل اهتمامی که به موضوع حمل‌ونقل عمومی دارند، گفت: شهرهای بزرگ مشکلات بیشتری نسبت به سایر شهرها دارند که آلودگی هوا از آن جمله به حساب می‌آید و به همین منظور توسعه مترو و حمل‌ونقل عمومی برای کاهش این معضل اقدامی اجتناب‌ناپذیر است.به گفته علی لاریجانی پروژه‌های مترویی باید با سرعت بیشتری اجرا شوند و برای تحقق این مهم حمایت دولت و مجلس ضروری است.وی با بیان اینکه ظرفیت‌هایی برای کلان‌شهرها در قالب بودجه سال ١٣٩٧ کشور وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای توسعه در بخش‌های مختلف نظیر حمل‌ونقل و نوسازی بافت فرسوده استفاده کرد، ادامه داد: همچنین در چارچوب قانون بودجه سال آینده کشور، امکاناتی برای کلان‌شهرها در نظر گرفته شده که از آن جمله وجود ردیفی برای سه شهر زیارتی است که می‌توان از این ظرفیت برای تقویت زیرساخت‌های زیارتی استفاده کرد.رئیس قوه مقننه فروش اوراق مشارکت را ظرفیت در اختیار دیگری برای کلان‌شهرها برشمرد و اضافه کرد: در همین راستا شهرداری‌ها می‌توانند از این ظرفیت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده کنند.وی تصریح کرد: امکان دیگری نیز فراهم شده است که با اجرایی شدن آن در زمینه توسعه حمل‌ونقل ریلی گام‌های بلندی برداشته می‌شود و آن در نظر گرفتن فاینانس تا سقف هشت میلیارد دلار است و ١۵ درصد سهم دولت نیز از صندوق توسعه تأمین می‌شود که مسیر جدیدی برای حمل‌ونقل ریلی است.لاریجانی با تأکید بر اینکه مسئله یارانه‌ها و منابع پرداخت آن از مهم‌ترین مشکلات فراروی دولت به شمار می‌آید، بیان کرد: امسال تصمیم بر آن شد منابعی در اختیار سازمان برنامه و بودجه باشد تا دسترسی به آن آسان‌تر شود و با این کار منابعی که برای پرداخت یارانه به مردم و سایر بخش‎ها در نظر گرفته شده است، پایدار می‌شود.

نگاه ویژه‌تر به مشهد
وی ادامه داد: این حرکت، گام مهمی به حساب می‌آید که تاکنون اجرا نشده است، کلان‌شهر مشهد نیز دارای موقعیت خاصی است و باید مشکلات آن در کنار کلان‌شهر تهران خاص‌تر بررسی شود.
رئیس پارلمان ایران همچنین در واکنش به درخواست شهردار مشهد مبنی بر برگزاری جلسات مشترک بین شهرداران هشت کلان‌شهر کشور و رئیس قوه مقننه نیز گفت: برای جلسات آمادگی خود را اعلام و حتما این موضوع را پیگیری می‌کنم. وی ادامه داد: شهرداران کلان‌شهرها می‌توانند با راه‌اندازی دبیرخانه‌ای مشکلات خود را به‌طور جدی‌تر از طریق دولت و مجلس پیگیری کنند و اگر این اقدام محقق شود این دبیرخانه به مرکز پژوهش‌های مجلس معرفی خواهد شد تا دستور کارهای مشخصی از آن برای حل معضلات کلان‌شهرها استخراج شود.

جای خالی شهرداری‌ها در تصمیمات کشوری
شهردار مشهد نیز در این مراسم با طرح پیشنهادی مبنی بر اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور تقویت کلان‌شهرها، جلسات سالیانه‌ای را با شهرداران هشت کلان‌شهر کشور برگزار کند، گفت: شهرداران در کلان‌شهرها به نوعی صاحبان کل شهر هستند و نبض شهرها در دست این افراد است اما در این ٢۵ سال کمتر دیده ام که از این قدرت بالقوه استفاده شود.قاسم تقی‌زاده‌ خامسی با اشاره به زندگی بیش از ۵٠ درصد جمعیت شهرنشین کشور در کلان‌شهرها افزود: کلان‌شهرها ظرفیت بالقوه‌ای دارند که متأسفانه در هیچ دولت و مجلسی با سابقه کار بنده در مدیریت شهری به کار گرفته نشده‌ است.وی با ابراز تأسف از اینکه شهرداران در هیچ تصمیم‌گیری ای در کشور حضور ندارند، اظهار کرد: متأسفانه حتی اگر دولت و یا مجلس شورای اسلامی برای شهرداری‌ها مصوبه‌ای تصویب می‌کند ذیل آن قید می‌شود که باید با وزارتخانه هماهنگ شود و این به این معناست که شهردار یک کلان‌شهر سه‌و‌نیم‌میلیون‌نفری باید به یک کارشناس مراجعه و درخواست کند تا بتواند افکار خود را به گونه‌ای در آن مصوبه بگنجاند.شهردار مشهد با اشاره به تزریق ١۵۵ دستگاه اتوبوس و ۵۵ دستگاه مینی‌بوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل این شهر بیان کرد: اکنون شهر مشهد ١٨٠٠ دستگاه اتوبوس فعال دارد که با تزریق اتوبوس‌های جدید ١٠ درصد ناوگان فرسوده از این رقم از رده خارج می‌شود.وی با بیان اینکه عمر ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد ٧.۵ سال است که تقریبا استاندارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری محسوب می‌شود، گفت: برای احداث یک کیلومتر تونل ٢۵٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اما در مقابل اجرای یک کیلومتر بی‌آر‌تی تنها ١٠ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.تقی‌زاده خامسی ادامه داد: این درحالی است که خط ١ بی‌آر‌تی مشهد روزانه ١٠٠ هزار نفر را جابه‌جا می‌کند و در مقابل رقم جابه‌جایی مسافر در خط ١ قطارشهری نیز ١٠٠ هزار نفر در روز است.

هزینه‌هایی که به شهروندان تحمیل می‌شود
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم با بیان اینکه به میزبانی زائران امام رضا (ع) افتخار می‌کنیم، گفت: با این حال متأسفانه هزینه‌های حضور زائران به مردم مشهد تحمیل می‌شود و به همین دلیل نیازمند نگاه ویژه به این شهر هستیم.محمدرضا‌حیدری این نکته را نیز بیان کرد که کلان‌شهر مشهد با دیگر کلان‌شهرها متفاوت است و همین تفاوت، این شهر را نیازمند مساعدت ویژه دولت و مجلس برای زیرساخت‌های حمل‌ونقلی آن کرده است.وی مهم‌ترین مسئله در کلان‌شهرهای کشور را ترافیک و حمل‌ونقل دانست و افزود: جدا از اینکه انتظار داریم مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به مدیریت واحد شهری، منابع پایدار و لایحه ارزش افزوده کند، این نهاد باید نگاه ویژه‌ای را به مشهد که متفاوت با دیگر کلان‌شهرها است، داشته باشد.

itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس