نسخه پی دی اف

استهلاک فراوان،‌کرایه‌های ارزان، رانندگان پشیمان ؛ پای درددل رانندگان تاکسی‌های اینترنتی

﷯ پای صحبتشان که می‌نشینی، جان کلام همه مشکلاتشان «کرایه‌های اندک» است. می‌گویند: «خانم! حساب کردنش کار خیلی سخت و پیچیده‌ای نیست. مسیرهای طولانی و گاه پرترافیک با کرایه‌های «ظالمانه»، بعضی وقت‌ها حتی جواب‌گوی هزینه بنزین هم نیست، چه برسد به استهلاک ماشین و...»
مسیر رفت‌وبرگشت «شهدا –رضاشهر–شهدا» را در یکی از تاکسی‌های اینترنتی ثبت می‌کنم. نرم‌افزار این تاکسی مبلغ کرایه را ٨هزار و ۵٠٠تومان ثبت می‌کند. بعد از انتظاری کوتاه، پرایدی سفید با راننده‌ای جوان از راه می‌رسد.
به بهانه‌ای سر صحبت را باز می‌کنم و او می‌گوید: کارم رانندگی نیست؛ کامپوزیت‌کار هستم اما با نوسانات ارز و دلار، کاروبار ما هم از سکه افتاده است و فعلا رانندگی می‌کنم.
در ترافیک سنگین میدان تختی تا کلاهدوز، میدان فلسطین و حتی تا سه‌راه بعثت گیر کرده‌ایم. با لحنی از نارضایتی و پشیمانی از پذیرش این سرویس می‌گوید: «دوباره می‌خواهید همین مسیر را برگردید شهدا؟ این مسافت با این وضع ترافیک، ٨هزارو۵٠٠تومان؟ به خدا انصاف نیست. من حواسم نبود و فکر کردم این مبلغ فقط برای یک مسیر است نه رفت‌وبرگشت.»
هرچند سکوت می‌کنم، برای بخشی از غر زدنش به او حق می‌دهم. بعد از گذشت حدود یک ساعت، در انتهای مسیر درخواستی، پیاده می‌شوم و ١٠هزار تومان هم بابت کرایه پرداخت می‌کنم اما درعین ناباوری می‌گوید: خانم! ٢، ٣هزار تومان دیگر روی این مبلغ بگذارید، باور کنید اصلا نمی‌صرفد.
این اعتراض چیز تازه و عجیبی نیست و بسیاری از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به کرایه‌های ناچیز، درآمد اندک و بیمه نبودن معترض هستند و معتقدند که این کرایه‌های اندک، بیشتر از آنکه به نفع مشتری باشد، به ضرر راننده است. ازسوی دیگر رانندگان سنتی یعنی تاکسی‌ران‌ها و رانندگان آژانس‌ به‌شدت از حضور تاکسی‌های اینترنتی شاکی هستند و معتقدند که هدف تاکسی‌های اینترنتی، شکستن قیمت‌ها، جلب رضایت مشتری و به‌دنبال آن، افزایش آمار تماس و سرویس است.
به‌سراغ راننده دیگری می‌روم. گلایه او از افزایش روزافزون و جذب حداکثری راننده در سیستم تاکسی‌های اینترنتی است. او می‌گوید: نزدیک به دو ساعت است که در اطراف خیابان سیدی در انتظار یک سرویس هستم اما هنوز هیچ خبری نشده است. اگرچه اقبال مردم به تاکسی‌های اینترنتی زیاد شده است، آن‌قدر راننده جذب کرده‌اند که وقتی می‌خواهم درخواست یک سفر را تأیید کنم و به‌سراغ مسافر بروم، برخی راننده‌ها خیلی زودتر از من این کار را می‌کنند، درحالی‌که چند ماه قبل وضع به این منوال نبود و مسافر بیشتری داشتم.
از رانندگان دارای سوءپیشینه تا رانندگان با مشخصات فردی دیگر
البته دغدغه‌ها فقط به کرایه اندک و تعداد زیاد راننده منحصر نیست. با یکی دیگر از راننده‌های تاکسی اینترنتی... که هم‌کلام می‌شوم، به نکات تأمل‌برانگیزی اشاره می‌کند: شرکت... فرصتی بیست‌روزه برای تحویل مدارک سوء‌پیشینه به رانندگانی می‌دهد که به‌تازگی جذب شده‌اند. اتفاقا در همین محدوده زمانی، برخی رانندگان که دارای سوء‌پیشینه هستند، ثبت‌نام اولیه را انجام می‌دهند و بعد از پایان زمان بیست‌روزه، به‌سراغ دیگر تاکسی‌های اینترنتی می‌روند و این دور تسلسل ادامه دارد و ازآنجاکه سوابق گذشته ثبت نمی‌شود، بعد از مدتی دوباره به‌سراغ همین شرکت... می‌آیند و دوباره ثبت‌نام می‌کنند و...
او به مسئله درخورتوجه دیگری هم اشاره کرده، می‌گوید: برخی راننده‌ها با پروفایل و مشخصات فرد دیگری کار می‌کنند؛ یعنی مشخصات راننده‌ای که ازطریق نرم افزار در اختیار شما قرار گرفته است، با راننده‌ای که سوار ماشینش می‌شوید، کاملا متفاوت است و این اتفاق موجب می‌شود به‌تدریج اعتماد مشتری‌ها از بین برود و این امر یکی از پاشنه‌های آشیل تاکسی‌های اینترنتی است، زیرا علاوه‌بر کرایه ارزان، مردم به تاکسی‌های اینترنتی به‌عنوان یک تاکسی امن نگاه می‌کنند و این رویه موجب خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی‌ می‌شود.
درآمدی که تغییر نکرده استz
«مجتبی» نیز که یکی از رانندگان تاکسی اینترنتی... است با بیان اینکه از کار در تاکسی‌های اینترنتی پشیمانیم اما چاره‌ای نداریم، اظهار می‌کند: درآمد بیشتر در تاکسی‌های آن‌لاین یعنی جابه‌جایی بیشتر مسافر و درنتیجه استهلاک بیشتر خودرو، آن‌هم در شرایطی که قیمت دلار، بر روی هزینه لوازم یدکی و دستمزد مکانیک‌ها تأثیر گذاشته اما درآمد رانندگان آن‌لاین تا امروز تغییر محسوسی نداشته، درحالی که سایر هزینه‌ها چند برابر شده است.
او ادامه می‌دهد: ١٣درصد از درآمد رانندگان نصیب شرکت ... می‌شود اما به نظر می‌رسد در عمل رقم بیشتری برداشت می‌شود؛ برای نمونه اگر در مسیری کرایه ٨هزار تومان باشد، آن‌ها ۶هزار تومان را به راننده می‌دهند و ٢هزار تومان را برمی‌دارند.
وی تصریح می‌کند: فقط خودروهای نو و جدید می‌توانند در این سیستم، کار کنند و دوام بیشتری داشته باشند، زیرا خودروهای فرسوده به‌دلیل تردد بسیار زیاد در این سیستم، خیلی زود فرسوده می‌شوند و به تعمیرات متعددی نیاز پیدا می‌کنند.
او می‌افزاید: شاید با فعالیت مداوم و صبح تا شب، بتوانیم آورده نسبتا مناسبی در طول روز داشته باشیم اما همین استهلاک زیاد خیلی زود کار را به هزینه‌تراشی می‌کشاند.
وی با گلایه از هم‌صنفی‌های خود می‌گوید: پورسانت دریافتی نباید برای من که راننده تمام‌وقت هستم، با کارمندی که فقط در مسیر رفت‌وبرگشت به محل کارش در خدمت سیستم است،
یکی باشد.
درباره دغدغه بیمه که نگرانی بیشتر راننده‌های این شرکت‌هاست، نیز به نظر می‌رسد مدیران تاکسی‌های اینترنتی حاضر نیستند زیر بار بیمه کردن رانندگان بروند. در همین‌باره خرداد امسال بود که روابط‌عمومی‌ شرکت تپسی در پاسخ به پرسش شهرآرا اعلام کرد رانندگان با تاکسی‌های آن‌لاین رابطه استخدامی‌ ندارند و ساعت کاری‌ آن‌ها با اختیار خودشان تنظیم شده است و تنها به‌صورت مشارکتی با تاکسی‌های آن‌لاین همکاری می‌کنند، بنابراین رانندگان اسنپ و تپسی، مشمول بیمه نمی‌شوند.
طبق آخرین آماری که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر کرده است، درحال‌حاضر حدود ١٢٠هزار راننده آن‌لاین، فقط در تهران مشغول به کار هستند.

itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس