نسخه پی دی اف

بازار سیاه مجازی؛ فروش بلیت بازی پرسپولیس و السد در «دیوار» و «شیپور» به قیمت نجومی نمونه دیگری است از حضور دلال ها در مجازستان

﷯ ﷯ واکنش به بلیت‌های نجومی
«قیمت بلیت بازی پرسپولیس و السد سر به فلک کشید؛ ۵‌میلیون‌تومان! پای دلالان به فروش بلیت فوتبال هم باز شد.» تنها چند‌ساعت بعد‌از پایان فروش اینترنتی بلیت‌های بازی پرسپولیس و السد که در کمتر از ٩‌دقیقه با از‌دسترس‌خارج‌شدن سایت فروش جنجال‌ساز شد، فضای مجازی پر شد از توئیت‌هایی که خبر از فروش بلیت‌های بازی در بازار سیاه به‌ویژه در نرم‌افزارهای دیوار و شیپور می‌داد.
پرینت اسکرین‌ها از سایت دیوار یکی پس‌از دیگری در فضای مجازی بازنشر می‌شد، قیمت بلیت‌ها از ١٠٠هزار تومان شروع می‌شد و تا ۵‌میلیون هم می‌رسید. این در‌حالی بود که دلال‌ها بیشتر از ٣۵‌هزارتومان برای خرید بلیت‌ها هزینه نکرده بودند. کاربران فضای مجازی به این اتفاق واکنش‌های متفاوتی نشان دادند؛ عده‌ای خرید چنین بلیت‌هایی را کاملا غیر‌عقلانی می‌دانستند: «خیلی دوست دارم بدونم کدوم... ٣میلیون و ٨٠٠‌هزار‌تومان می‌ده و بلیت می‌خره.» یک عده هم برایشان سؤال بود که بااینکه بلیت‌ها با کد ملی به فروش می‌رسیده است، چطور یک نفر، چندین بلیت برای فروش در بازار سیاه دارد! یک نفر با انتشار عکسی از آگهی‌های فروش بلیت بازی پرسپولیس و السد و اشاره به آگهی فروش ٧٠‌بلیت از جایگاه ویژه، نوشته بود: «این تعداد کمی از آگهی‌های موجود در دیواره؛ یه نفر ٧٠‌عدد بلیت جایگاه رو از کجا آورده؟ قیمت همه‌جوره هست؛ تا ٣‌میلیون. بعضی‌ها هم به‌صورت مزایده می‌فروشن. بیچاره هوادارا.» به نظر می‌رسد این تعداد بلیت را نمی‌‌توان از‌طریق ثبت‌نام در سایت خریداری کرد و دلال‌هایی که به منابع دیگر تهیه بلیت دسترسی داشته‌اند، فرصت را مناسب دیده‌ و برای فروش بلیت‌هایشان به فضای مجازی آمده‌اند.

﷯ آن ور آب چه خبر است؟
خب اگر شما هم با شنیدن خبر بازار سیاه بلیت بازی پرسپولیس و السد، آه کشیده‌اید و فکر می‌کنید که آن طرف آب اصلا از این خبرها نیست، باید بگوییم که هم درست آه کشیده‌اید و هم غلط! درست آه کشیده‌اید، چون در کشورهای دیگر برای کنترل بازار سیاه به تمهیداتی بسیار بیشتر از یک کد ملی ساده بسنده کرده‌اند. فرایند خرید بلیت در کشورهای اروپایی به‌صورتی است که تماشاگران بعد‌از خرید بلیت یک شماره صندلی دریافت می‌کنند و فقط باید روی همان صندلی بنشینند، درست مثل سینما. تازه شماره صندلی با چهره فردی که بلیت را خریده تطابق داده می‌شود. علاوه‌بر‌این‌ها هواداران واقعی یک باشگاه می‌توانند به کمک کارت هواداری خود، زودتر از دیگر افراد به بلیت‌فروشی مسابقات دسترسی داشته باشند تا هواداری که بارها برای حمایت تیم مورد‌علاقه‌اش به ورزشگاه رفته برای خرید بلیت یک مسابقه مهم، مجبور به پرداخت چند‌برابر هزینه نشود. از طرف دیگر، غلط آه کشیده‌اید، چون در فوتبال حرفه‌ای اروپا هم بازار سیاه وجود دارد. برای نمونه باید خدمتتان عرض کنیم که در فینال لیگ قهرمانان امسال بین لیورپول و رئال‌مادرید که در کیف اوکراین برگزار شد، بلیت یکی از گوشه‌های ورزشگاه المپیک کیف که قیمت اولیه آن ٢٨١‌پوند بود، در برخی سایت‌ها با قیمت ١۵‌هزار پوند فروخته شد.

﷯ سایت‌های فروش مجازی مقصرند؟
«چند‌وقتیه این بی‌فرهنگی و دزدی رو در ورزش، موسیقی و تئاتر می‌بینیم. از دیوار و شیپور انتظار باید داشت که قوانینی تدوین کنه تا جلو این رفتارها رو بگیره.» این نظر ازسوی بسیاری از کاربران فضای مجازی تأیید شد. حقیقت اینجاست که سایت‌هایی مثل دیوار و شیپور، مدت‌هاست که بستر مناسبی برای دلال‌ها فراهم کرده‌اند. از دلالی دلار، مسکن و خودرو بگیرید که در چند ماه گذشته و به‌دلیل نوسانات قیمت دلار بازارشان در این نرم‌افزارها داغ بوده است، تا دلالی مواردی مثل بازی پلی‌استیشن، گوشی موبایل، بلیت تئاتر و حالا بلیت فوتبال.
اما سؤال اینجاست که در‌مقابل این پدیده چه باید کرد؟ بعضی‌ها معتقدند پلیس فتا باید وارد عمل شود، مثل مشاور مدیرعامل باشگاه پرسپولیس که در‌‌این‌باره گفت: «از پلیس فتا خواهش کردیم تا با سوءاستفاده‌کنندگان و کسانی که بازار‌سیاه به راه انداختند، مقابله کند.» مسئولان پرسپولیس همچنین اعلام کردند پلیس فتا ٩ نفر از کارشکنان در این رابطه را دستگیره کرده است اما حقیقت اینجاست که پلیس بارها و بارها درباره معضلات امنیتی استفاده از این سایت‌ها هشدار داده است و اطلاعیه‌شان زیر تمام پست‌های دیوار قرار دارد. گروهی از کاربران فضای مجازی پیشنهاد داده بودند مردم با راه‌اندازی پویشی با این دلالی‌ها مقابله کنند؛ پویش‌هایی با هدف گزارش این موارد و خودداری از خرید: «جلو سودجویی دلال‌های عوضی رو بگیریم با ریپورت‌کردن آگهی‌هاشون.» کاربری دیگر هم نوشته بود: «هواداران عزیز پرسپولیس! لطفا، خواهشا، از دلال‌ها بلیت نخرید. جدا از اینکه خیلی‌هاشون کلاهبرداری می‌کنن، رونق‌گرفتن بازارشون باعث تکرار این فاجعه می‌شه.»
﷯به نظر می‌رسد تنها راه‌حل منطقی هم همین باشد؛ چون نه می‌توان جلو پیشرفت فناوری و ایجاد فروشگاه‌های مجازی را گرفت و نه می‌توان تمام مشکلات را گردن پلیس فتا انداخت. تجربه ثابت کرده تا تقاضایی نباشد عرضه‌ای به وجود نمی‌آید؛ پس این دفعه توپ در زمین مردم است که با رفتارشان این ماجرا رقم بزنند.در‌مقابل این آگهی‌ها چه آینده‌ای برای

itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس